سئو چیست؟ همه چیز درباره سئو سایت
درباره سئو چه میدانید؟ سئو یا SEO مخفف عبارت Search Engine Optimization ، یعنی فرآیند بهبود کیفیت و کمیت یک وب سایت یا یک صفحه خاص از وب سایت برای موتورهای جستجو یا به عبارتی دیگر سئو یعنی بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو مانند گوگل و بینگ. در بیانی دیگر سئو یا SEO به مجموعه عملیات هایی گفته میشود که بر روی یک وب سایت انجام میگیرند تا آن وب سایت یا صفحات خاصی از آن در نتایج جستجوی موتورهای جستجو رتبه بالاتری بگیرند و درنهایت ترافیک و بازدید بیشتری به سمت آن وب سایت هدایت شود. لازم به ذکر است که امروزه مفهوم سئو به Search Experience Optimization با معنی بهینه سازی تجربه کاربری از جستجو تغییر پیدا کرده است ، این تغییر مفهوم پایه و اساس سئو را متحول نکرده است و میتوان گفت مقداری انجام سئو خوب و با کیفیت حساس و سخت تر شده ، در ادامه بیشتر راجع به مفهوم امروزه سئو خواهیم گفت ، با سی اچ تیم همراه باشید.
در دنیای امروز کمتر کسب و کاری وجود دارد که در فضای آنلاین و مجازی جایگاهی نداشته باشد ؛ بنابراین اگر قصد راه اندازی کسب و کاری جدید را دارید و یا هنوز کسب و کار خود را به فضای اینترنتی نبرده اید شاید وقت آن رسیده که این کار را انجام دهید. از آنجا که رقابت در این فضا بسیار بالاست باید تمام تلاش خود را به کار ببندید تا بتوانید کسب و کارتان را بهتر و بیشتر در فضای مجازی نمایش دهید.
اولین راه نشان دادن برند و کسب و کار شما آن است که وب سایت شما در هنگام سرچ رتبه بالاتری داشته باشد تا مراجعه به سایت شما بیشتر شود و در نهایت فروش و تبلیغات شما بالاتر برود ؛ بنابراین لازم است با سئو یعنی اصلی ترین ابزار رتبه گرفتن سایت آشنا شوید. همراه ما باشید.
از دیدگاه سی اچ تیم سئو اصولی ، قانونی و خوب یعنی رفاقت با گوگل و سایر موتورهای جستجو. سئو خوب و صحیح یعنی تبلیغات دائمی و رایگان در بزرگترین و پربازدیدترین وب سایت جهان ؛ یعنی گوگل.
آنچه در این مقاله میخوانید :
درباره سئو بیشتر بدانید
همانطور که گفته شد سئو مجموع عملیات هایی در جهت بالاتر بردن رتبه یک وب سایت در نتایج موتورهای جستجو است. سئو به انجام اموراتی گفته میشود که به طور کاملاً طبیعی و بدون پرداخت پول برای تبلیغات وب سایت ، رتبه شما را افزایش دهد. تصور کنید شما مثل همین مقاله که الان در حال مطالعه اش هستید ، قرار است مطلبی در رابطه با دستور پخت لازانیا بنویسید ؛ بنابراین باید سئو این صفحه را به نحوی انجام دهید که اگر افرادی در گوگل دستور پخت لازانیا را جستجو کردند مطلب شما به عنوان یکی از تیترهای نخست نشان داده شود.
از آنجایی که 75 درصد جستجوهای اینترنتی از طریق موتور جستجوی گوگل انجام میگیرد پس نخستین کار آن است که وب سایت یا صفحه خود را برای این موتور جستجو بهینه سازی نمایید. هدف ما از نگارش این مقاله آن است که به شما بگوییم چگونه سایت خود را بهینه سازی کنید و درباره سئو بیشتر بدانید.
سئو چیست از دیدگاه ویکی پدیا :
بهینهسازی موتور جستجو (به انگلیسی: Search Engine Optimization)، (کوتاه: سئو (به انگلیسی: SEO))، یک روند مناسب برای بهتر دیدهشدن یک وبسایت یا یک صفحه وب در نتایج جستجو طبیعی یک موتور جستجو است. معمولاً وبسایتهایی که بالاترین مکان و بیشترین تکرار در صفحه نتایج جستجو را دارند، بازدیدکننده بیشتری از طریق موتورهای جستجو به دست میآوردند و این بازدیدکنندگان میتوانند به مشتری تبدیل شوند.
سئو ممکن است انواع گوناگون جستجو را دربرگیرد؛ از جمله جستجوی تصویر، جستجو در ویدیو، جستجوی دانشگاهی، جستجو در اخبار و جستجو در نقشه. «سئو» یک سایت شامل فاکتورهای زیادی میشود، که توسط موتورهای جستجو بررسی و بازبینی میشود.
از دید بازاریابی اینترنتی، «سئو» به چگونگی کار کردن موتورهای جستجو و اینکه کاربران چه چیزی جستجو میکنند و همینطور کلمات کلیدی تایپشده و اینکه کدام یک از موتورهای جستجو توسط مخاطبان مورد توجه قرار میگیرد را مورد بررسی قرار میدهد.
بهینهسازی وبسایت، شامل توسعه و ویرایش مطالب موجود در خود سایت و اچتیامال و برنامهنویسی و همچنین ارتباط بین کلمات کلیدی و حذف موانع مربوط به فعالیتهای نمایهسازی در موتور جستجو و ترویج یک سایت، برای افزایش تعداد لینکدهنده یا لینکهای ورودی و دیگر تاکتیکهای جستجوگرها است.
در نتیجه در خلاصهترین تعریف «سئو» را میتوان به معنای بهینهسازی سایت برای موتورهای جستجو دانست.
اهداف و مزایا سئو سایت
سئو خوب و صحیح سایت مزایا و اهداف فراوانی دارد که در زیر اصلی ترین موارد را برای شما لیست کردیم.
- افزایش فروش و رونق کسب و کار
- معرفی خدمات به افراد بیشتر در سرتاسر جهان ، جذب کاربر و افزایش ترافیک ارگانیک سایت
- افزایش نرخ کلیک و ترافیک سایت
- تبلیغ و معرفی دائمی و رایگان برند و کسب و کار
- کاهش چشمگیر هزینه های کسب و کار
- اعتماد سازی و افزایش شناخت برند
انواع سئو
برای اینکه سئو سایت خود را به درستی انجام داده باشید باید دو نوع سئو و یا به عبارتی دو مرحله از سئو را انجام دهید. سئو داخلی یا on page و سئو خارجی یا off page. در این قسمت این دو مرحله مهم در عملیات سئو را برای شما شرح خواهیم داد.
- سئو داخلی (on page)
به طور کلی سئو داخلی به اموراتی گفته میشود که در فضای داخلی یک وب سایت انجام میشوند تا رتبه سایت بالا برود. یکی از بهترین ابزارها برای بهبود سئو داخلی وب سایت شما محتوا و وبلاگ است که در ادامه به تفضیل در رابطه با آن صحبت خواهیم کرد. لینک دهی داخلی سایت شما نیز اهمیت بالایی در انجام صحیح سئو داخلی دارد.
از جمله موارد مهم دیگر درباره سئو داخلی میتوان به مباحث فنی سایت اشاره کرد که توسط و زیر نظر طراح وب سایت شما انجام میگیرند. شکل و قالب ظاهری وب سایت شما نیز تاثیر بسیار زیادی در بهبود سئو داخلی سایت دارد که همه آن توسط طراح وب سایت شما باید به بهترین شکل ممکن و همینطور کاملا اصولی انجام شود. بهینه سازی تگ ها و تصاویر موجود در وب سایت نیز اهمیت فراوانی در سئو داخلی وب سایت دارد.
تصور کنید وب سایت خود را به اولین نتایج جستجوی گوگل رساندهاید اما به جهت قالب نامناسب یا رنگ انتخابی زننده و یا حتی عناوین نهچندان گویا موفق نشوید افراد زیادی را داخل وب سایت خود نگه دارید و درواقع رضایت آن ها را از دست بدهید ؛ بنابراین سئو داخلی بهویژه قالب و عناوین محتواهای شما و همینطور نوع و سبک آن ها اولین قدم مهم در سئو سایت است زیرا اولین چیزی است که کاربران آن را خواهند دید.
- سئو خارجی (off page)
سئو خارجی نیز به اموراتی گفته میشود که بهمنظور افزایش رتبه یک وب سایت در خارج از خود سایت انجام میشوند. مهمترین مورد در انجام سئو خارجی وجود لینک وب سایت شما در وب سایت های دیگر است که اصطلاحا به آن بک لینک میگوییم ، تبلیغات وب سایت شما و یا رپورتاژ آگهی سایت شما میتواند یکی از بهترین روش ها باشد. میتوانید با پرداخت مبلغی در سایت های معتبر و مهم رپورتاژ آگهی بگیرید. میتوانید با تبادل لینک نیز رتبه سایت خود را افزایش دهید.
بهترین راه لینک گرفتن از وب سایت های معتبر و مهمی است که به آنها مراجعه زیادی وجود دارد. در حالت کلی هرچه تعداد لینک هایی که از وب سایت های مختلف به سایت شما داده میشود بیشتر باشد اعتبار سایت شما را نزد موتور جستجوی گوگل و سایر موتورهای جستجو بالاتر میبرد.
حال علت این امر چیست؟ علت این امر بسیار واضح است ، وقتی افراد زیادی سایت شما را به عنوان مرجع لینک میکنند در اصل میخواهند بگویند که وب سایت شما معتبر است و این مورد نیز از چشم موتورهای جستجو دور نمیماند و رتبه سایت شما را افزایش میدهد.
تکنیک های مختلف انجام سئو
وب مسترها و متخصصان سئو به سه روش مختلف سئو انجام میدهند. هر یک از این سه روش ویژگی ها ، مزایا و معایبی دارند. از جمله این تکنیک ها میتوان به سئو کلاه سفید ، سئو کلاه خاکستری و سئو کلاه سیاه اشاره کرد. این قسمت مهم را با دقت مطالعه نمایید تا اقدامات اشتباه برخی سئو کاران کم تجربه را تکرار نکنید.
- سئو کلاه سفید
شاید بتوان گفت بهترین روش سئو همین سئو کلاه سفید است. گوگل برای عملیات سئو یکسری قوانین و چارچوبها را تعریف کرده است و اگر شما بر اساس قوانین گوگل سئو سایت خود را انجام دهید در بلندمدت رتبه بسیار خوبی در گوگل خواهید گرفت و این رتبه به سادگی از دست نخواهد رفت ، در این مورد شک نکنید. به قولی اگر قانونی ، شفاف و طبق استانداردها سئو را انجام دهید یعنی شما تکنیک سئو کلاه سفید را مورد استفاده قرار داده اید.
- سئو کلاه سیاه
سئو کلاه سیاه به طور کامل برخلاف سئو کلاه سفید است. یعنی استفاده از تکنیک ها و روش هایی که کاملاً برخلاف قوانین و قواعد تعریف شده توسط گوگل هستند. افرادی که از این روش سئو استفاده میکنند در واقع قصد دورزدن قواعد گوگل را داشته و میخواهند در کوتاه ترین زمان ممکن به بهترین رتبه گوگل برسند. نکته مهم درباره سئو کلاه سیاه آن است که درصورتی که گوگل متوجه این دورزدن قوانین شود سایت شما را جریمه و حتی پنالتی میکند. به عبارتی سئو کلاه سیاه میتواند باعث شود وب سایت شما برای همیشه از فهرست پایگاه داده خارج شود.
- سئو کلاه خاکستری
سئو کلاه خاکستری مرز بین دو تکنیک قبلی سئو است. در واقع نوعی فریب دادن موتور جستجو است. سئوکار میخواهد تظاهر کند که در چارچوب قوانین قصد رتبه گیری دارد اما در حال گول زدن موتور جستجو است. درصورتی که گوگل متوجه این فریب کاری شود سایت شما متحمل جریمه های سنگین خواهد شد.
اهمیت محتوا برای سئو سایت
محتوایی که در وب سایت خود منتشر میکنید یکی از مهمترین راه های رتبه گیری وب سایت است. شما باید محتوایی را منتشر کنید که هرآنچه کاربر جستجو کرده را به بهترین شکل ممکن در اختیارش بگذارد. در این مورد موتور جستجوی گوگل بسیار هوشمند عمل میکند و مخاطب را به سمت بهترین و ساده ترین مطلبی که درباره موضوع سرچ شده وجود دارد سوق میدهد. پس سعی کنید یک محتوای غنی و ساده را منتشر کنید. در قسمت مقدمات این مقاله درمورد مفهوم امروزه و جدید سئو صحبت کردیم ، در ادامه این مفهوم را با مثالی ساده برای شما بهتر شرح خواهیم داد.
امروزه گوگل بسیار هوشمند است و توجه فراوانی به این موضوع دارد که آیا بازدید کننده و مخاطب وب سایت شما از محتوایی که در وب سایت دارید راضی است یا خیر. هرچقدر که کاربر زمان بیشتری را در سایت شما بگذراند و تعامل بیشتری در سایت داشته باشد برای سئو شما بهتر است و تا حد قابل توجهی داشتن رتبه خوب و سئو مورد پسند گوگل به این موضوع ربط دارد و به قولی امروزه یکی از ملاک های مهم این است.
حالا یک مثال بزنیم ؛ یک مطلب در وبلاگ سایت که به لطف عنوان دروغینش در نتایج گوگل هم رتبه خوبی بدست آورده را در نظر بگیرید ، حال اگر محتوای درون مطلب شباهت و ارتباطی با عنوان مطلب نداشته باشد یا صحت نداشته باشد و کاربر در همان لحظات اول متوجه این موضوع شود و از مطلب و سایت خارج شود گوگل این موضوع را خیلی راحت متوجه میشود و بررسی میکند ، اگر دفعات زیادی این اتفاق توسط بازدید کننده های مختلف رقم بخورد قاعدتا گوگل به راحتی از کنار این موضوع نمیگذرد و حتی امتیاز منفی سئو برای سایت درنظر میگیرد. اما اگر شما یک مطلب آموزشی کاملا اختصاصی با محتوای کمیاب و کاربردی را آماده کنید و دقیقا همان چیزی باشد که کاربر سرچ میکند و شماهم برای عنوان در نظرش گرفتید ، آن موقع است که کاربر زمان قابل توجهی را در وب سایت شما حضور خواهد داشت و اگر این اتفاق بارها و بارها و همینطور برای مطالب و صفحات مختلف بیفتد شما سئو را با مفهوم جدید و امروزه اش به بهترین شکل ممکن انجام داده اید و قطعا نتایج خوبی هم دریافت خواهید کرد. البته که فراموش نکنید تمام موارد گفته شده در این مقاله تک به تک موثر و حائز اهمیت هستند برای دریافت نتایج خوب و دلخواه.
برای داشتن یک محتوای باکیفیت حتماً باید از کلمات کلیدی استاندارد و به اندازه در مطلب خود استفاده کنید. محتوا را تا جای ممکن غنی کرده و سعی کنید تمام سؤالات احتمالی مخاطب در رابطه با موضوع مورد سرچ را پاسخ بدهید.
برای نگارش محتوا به قصد کاربر توجه کنید و کلمات کلیدی را بر اساس آن انتخاب کنید. موتور جستجوی گوگل بر اساس نحوه سرچ کاربر میتواند قصد او را متوجه شود. مثلا آیا کاربر به دنبال یک مطلب آموزشی است یا قصد خرید کالا دارد.
باکیفیت و به روز بودن محتوا بسیار مهم است. البته که لازم نیست در رابطه با یک موضوع دائماً مطلب جدید منتشر کنید اما همواره تلاش کنید محتواهای منتشر شده خود را به روز و ویرایش کنید. این بروزرسانی میتواند شامل افزودن متن جدید ، عکس و لینک های جدید باشد و برای سرچ گوگل بسیار عالی عمل میکند. به نوعی شما هر چند وقت یکبار به گوگل اطلاع میدهید که محتوایتان را مورد بررسی قرار بدهد بلکه رتبه را افزایش دهد و در واقع رتبه شما ثابت باقی نماند یا در شرایطی با توجه به زیاد بودن محتواهای دیگر رتبه و آمار شما کاهش نداشته باشد.
تحقیق کلمات کلیدی برای محتوا
نکته مهم درباره سئو و بازاریابی محتوا تحقیق کلمات کلیدی مناسب است. اما سؤال مهم آن است که کلمات کلیدی مناسب را بر چه اساس و با چه معیارهایی انتخاب کنیم؟ در زیر 4 روش برای انتخاب و تحقیق کلمات کلیدی مرتبط با محتوا را به شما خواهیم گفت.
ابزارهای زیادی برای جستجوی کلمات کلیدی وجود دارد. یکی از این ابزارها وب سایت هایی هستند که کلمات کلیدی مرتبط با کسب و کار شما و همچنین میزان رقابت و سرچ آنها را به شما میگویند. ممکن است این سایت ها رایگان و یا پولی باشند. سایت های AHRESF و UBERSUGGEST را مدنظر داشته باشید.
انتخاب کلمات کلیدی با معنا دومین مورد برای جستجوی کلمات کلیدی است. به عنوان مثال اگر درمورد دستور پخت لازانیا مطلب مینویسید احتمالاً بین 12 تا 15 کلمه کلیدی مرتبط خواهید یافت. نیازی نیست تمام این کلمات کلیدی را در مطلب خود بیاورید بلکه بر روی معنای کلمات و هدف و مفهومی که میرسانند تمرکز کنید و آن ها را به این شکل مورد استفاده قرار دهید.
هدف استفاده از کلمه کلیدی را بیاموزید. اینکه با استفاده از یک کلمه کلیدی قصد فروش دارید یا تنها یک مطلب آموزشی را منتشر میکنید. کلمه کلیدی باید متناسب با هدف انتخاب شود که کاربران را سردرگم نکند. کاربری که قصد خرید دارد باید به محتوای فروش و کاربری که قصد تحقیق دارد باید به محتوای آموزشی سوق داده شود.
یک نکته مهم دیگر درباره سئو محتوا ، تحلیل عملکرد رقبا میباشد. به مطالبی که متناسب با موضوع شما در رتبه های نخست گوگل قرار دارند مراجعه کنید و بررسی کنید که از چه کلماتی استفاده کردهاند ، حال سعی کنید شما گامی فراتر بردارید.
تگ عنوان چیست؟
یک کلمه یا موضوع را در گوگل جستجو کنید. مثلا کلمه استایل پاییزه را داخل کادر جستجو وارد کنید. گوگل تعداد زیادی تیتر به شما نشان میدهد. عنوانی که محتوا نویس برای مطلب انتخاب کرده است همان تگ عنوان است که در نتایج جستجو به رنگ آبی و یا بنفش نشان داده میشود.
انتخاب عنوان برای محتوا بسیار مهم است چراکه اولین چیزی که به چشم کاربر میخورد عنوان محتوا یا تگ عنوان است. اگر عنوان جذاب باشد کاربر را کنجکاو میکند که صفحه را باز کند. در غیر این صورت احتمالا سراغ محتواهای نمایش داده شده دیگر میرود. نکته مهم دیگر درباره عنوان محتوا یا تگ عنوان این است که سعی کنید در عنوان شما پاسخ کاربر نهفته باشد. مثلا اگر کاربر دنبال استایل پاییزه میگردد حتماً این کلمه را در عنوان درج کنید ؛ مثلاً بنویسید بهترین استایل پاییزه. کلمه کلیدی اصلی نیز باید عیناً در عنوان درج شده باشد.
توضیحات متا چیست؟
ممکن است با اهمیت توضیحات متا آشنا نباشید. توضیحات متا بعد از عنوان اهمیت زیادی دارد. وقتی یک کلمه یا موضوع را در گوگل سرچ میکنید در قسمت زیر عنوان یک یا دو خط توضیح مرتبط با موضوع نگارش شده که در واقع به نوعی موضوع شما و آنچه توضیح دادید را به طور خلاصه بیان میکند. احتمال زیادی وجود دارد که کاربر بعد از خواندن تگ عنوان مطالب ، زیر عنوان یا توضیحات متا را نیز مطالعه کند ؛ بنابراین در نگارش یک توضیحات متا جذاب و غنی تلاش کنید.
جمع بندی
در دنیای امروز که فضای مجازی و فضای اینترنت برای فروش و تبلیغات هر کسب و کاری بسیار اهمیت یافته است ، لازمه پیروز شدن در این میدان آشنایی با نحوه بازاریابی و اصول دیجیتال مارکتینگ است. سئو یکی از اصلی ترین ابزارها برای بالا بردن رتبه سایت شما و در نهایت بالا بردن فروش و به عبارتی یک راهکار قوی برای دیده شدن کار و برند شماست. در این مقاله هر آنچه که برای درک و آشنایی با سئو نیاز بود را قرار دادیم تا به مرور و در مقاله های بعد آموزشات و روش های انجام دادن سئو حرفه ای سایت را به شما منتقل کنیم ، موفق و پیروز باشید.
سوالات متداول
سئو یا SEO مخفف عبارت Search Engine Optimization و به معنی بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو میباشد.
به طور کلی و خلاصه خیر. انجام سئو داخلی هزینه ای ندارد. اما با توجه به نیاز کسب و کار و سایت ممکن است سئو خارجی هزینه داشته باشد ؛ به عنوان مثال هزینه تبلیغات و رپورتاژ آگهی.
برای آنکه از عملیات سئو نتیجه بگیرید دنبال یک زمان مشخص نباشید. ممکن است یک وب سایت بتواند ظرف 3 ماه خود را به نتایج اولیه گوگل برساند اما وب سایتی دیگر بیش از 6 ماه زمان نیاز داشته باشد. عجله نکنید و سئو سایت را روزانه انجام دهید.
سئو داخلی (On Page) و سئو خارجی (Off Page)
6 دیدگاه
به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.
سئو رو حرفه ای بلد باشی نونت تو روغنه
سلام وقت بخیر جناب امیری عزیز
بله همینطوره ! امروزه بهترین و پرکاربردترین ابزار دیجیتال مارکتینگ سئو هست …
موفق باشید
ممنون خسته نباشید
سلام وقت بخیر صادق جان
خوشحالیم که این مقاله برای شما مفید بوده
موفق باشید
واقعا خسته نباشید کامل بود
به نحوه یادگیری هم بپردازید در مقالات بعدی لطفا
سلام وقت بخیر مرتضی جان
بسیار خرسندیم که این مقاله برای شما مفید بوده
بله حتما به این موضوع هم میپردازیم
موفق باشید